Connect with us

Semasa

DG Noor Hisham Dedahkan Bahawa C0VlD19 Akan Jadi Lebih Bahaya Sekiranya Ada 2 Perkara Ini

Published

on

Individu yang disahkan positif COV19 dan mempunyai rekod penyakit tidak berjangkit (NCD) berdepan risiko komplikasi kesihatan yang lebih dahsyat sekiranya tidak mendapatkan rawatan secepat mungkin.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata ia antara hasil siasatan Jawatankuasa Khas Audit Kema-tian COV19 yang ditubuhkan sejak akhir Mac lalu.

Berdasarkan rangkaian siasatan itu, katanya, individu yang mempunyai rekod NCD seperti obesiti atau masalah kegemukan, selain perokok tegar berdepan risiko komplikasi jangkitan kuman berlipat kali ganda berbanding sekadar rad4ng paru-paru seperti dialami pesakit COV19 lain.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media harian berkaitan jangkitan COVID-19 di Kementerian Kesihatan hari ini. - foto BERNAMA

“Siapa yang ada NCD ini, mereka kena datang lebih awal untuk mendapatkan rawatan kerana kita kenal pasti ia antara punca yang mencetuskan komplikasi kesihatan lebih dahsyat.

“Bukan sekadar radang paru-paru, malah kepekatan darah mereka meningkat, dinding salur darah rosak dan berisiko mencetuskan penyakit jantung atau strok, bergantung kepada di mana pembekuan darah itu berlaku,” katanya pada sidang media harian COV19, di sini, hari ini.

Warga emas berumur 61 hingga 70 tahun paling tinggi

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. - Foto BERNAMA

Kementerian Kesihatan (KKM) mendapati sebanyak 32 kes atau 32.2 peratus daripada 99 kes kema-tian berkaitan COV19 yang dilaporkan di negara ini, membabitkan kumpulan umur antara 61 hingga 70 tahun, tertinggi berbanding kumpulan usia lain.

Pada masa sama, kumpulan umur kedua tertinggi pula membabitkan pesakit yang berusia antara 71 hingga 80 tahun iaitu sebanyak 19 kes (19.2 peratus).

Malah, dua kema-tian yang dicatatkan hari ini juga membabitkan warga emas berusia lebih 61 tahun.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata dapatan itu berdasarkan maklumat yang diperoleh melalui kajian kema-tian (mortality review) terhadap 99 daripada 105 kes kema-tian yang dilaporkan di Malaysia.

Beliau berkata, golongan warga emas didapati agak terjejas dengan wabak COV19 dengan banyak kes jangkitan dan kema-tian berkaitan COV19 dalam kalangan kumpulan umur 60 tahun ke atas, direkodkan.

Katanya, warga emas adalah kumpulan berisiko tinggi untuk mendapat komplikasi dan kema-tian akibat jangkitan COV19 kerana faktor umur dan juga penyakit kronik.

“Ini satu isu global yang dihadapi oleh negara-negara yang terjejas dengan wabak ini.

“Walaupun kita belum memahami sepenuhnya jangkitan COV19, apa yang jelas ialah risiko jangkitan meningkat mengikut usia, dan individu yang mempunyai penyakit kronik atau penyakit tidak berjangkit seperti kencing manis, darah tinggi, penyakit jantung, penyakit buah pinggang dan ba-rah).

Sementara itu, sebanyak dua kema-tian berkaitan COV19 dicatatkan hari ini, menjadikan kes kumulatif sebanyak 105 kes atau 1.66 peratus daripada keseluruhan kes.

Dr Noor Hisham berkata, kes kema-tian ke-104 membabitkan lelaki warganegara Malaysia berusia 82 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit dar4h tinggi dan penyakit jantung.

Katanya, pesakit berkenaan dirawat di Hospital Sungai Buloh (HSB) pada 22 April dan disahkan meninggal dunia pada jam 6.29 petang semalam.

“Kes kema-tian ke-105 membabitkan lelaki warga Malaysia berusia 64 tahun dan mempunyai latar belakang penyakit kencing manis, dar4h tinggi dan penyakit buah pinggang.

“Beliau dirawat di Hospital Tuanku Ja’afar Seremban pada 27 April lalu dan disahkan meninggal dunia pada jam 9.46 pagi tadi,” katanya.

Sumber : BHARIAN ONLINE

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Semasa

Lepas Tular Jual Kasut Emas, Khalid Jamlus Buat Kontroversi Dengan Memberi Jawapan Kepada Wartawan Secara Kurang Sopan

Published

on

By

Nama Khalid Jamlus, bekas pemain bola sepak kebangsaan Malaysia menjadi buah mulut orang ramai selepas ceritanya melelong kasut emas melalui live Facebook tersebar. Terbaru, Khalid sekali lagi menjadi perhatian apabila caranya menjawab soalan wartawan ketika satu sidang media semalam menjadi kritikan netizen.

Sikap Khalid keterlaluan

Semalam, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Senator Wan Ahmad Fayhsal bin Wan Ahmad Kamal mengambil inisiatif bertemu Khalid Jamlus menerusi sidang media.

Walaubagaimanapun, bukan pertemuan itu yang menjadi tumpuan, tetapi sikap Khalid menjawab soalan wartawan dengan cara sarkastik itu menjadi kritikan warganet.

Attitude kelaut

Ramai menganggap sikapnya itu agak keterlaluan apabila soalan berkaitan jawatan yang ditawar kepadanya mengundang pelbagai reaksi bagi yang menonton sidang tersebut.

Perkara ini membuatkan netizen berasa menyampah dengan gaya pertuturannya yang acuh tak acuh itu. Ramai meninggalkan komen di laman Twitter milik E_Blackbeard yang memuat naik potongan sedutan sidang media tersebut.

Bukan kerja hina pun

Hilang respect aku

Kau punya bongkak

Tak perlu nak berlagak

Sumber : E_blackbeard via OH BULAN

 

Continue Reading

Semasa

Kenapa Duit RM1 Susah Nak Masuk Tempat Bayar Parking Atau Mesin Air Tin. Ini Jawapannya

Published

on

By

Pernah tak anda mengalami situasi di mana ketika anda cuba membayar tiket parking, wang kertas RM1.00 tidak diterima? Biarpun dicuba beberapa banyak kali, mesin tersebut tetap enggan menerima wang kertas itu?

Ada yang menyangka situasi itu berlaku berkemungkinan disebabkan oleh keadaan wang kertas yang remuk, kotor, terlipat dan sebagainya.

Namun menurut wanita itu, adakalanya mesin bayaran tiket parking atau mesin jual air dan yang sewaktu dengannya tidak dapat menerima wang kertas RM1.00 kerana wang kertas tersebut mempunyai tandatangan Muhammad bin Ibrahim.

“Fakta menarik, sesetengah ‘vending machine’ tidak menerima RM1.00 anda kerana ia mempunyai tandatangan Muhammad bin Ibrahim. Ia hanya boleh menerima wang kertas yang ditandatangani oleh Zeti Aziz.

“Begitu juga dengan mesin bayaran tiket parking dan yang sewaktu dengannya. Anda mungkin mahu menyemak tandatangan gabenor jika wang kertas yang anda masukkan itu ditolak oleh mesin,” kata Aini yang berkongsi mengenai perkara itu di Twitternya.

Sementara itu, kebanyakan netizen selama ini menyangka kegagalan memasukkan wang kertas itu disebabkan keadaan wang kertas itu yang remuk atau rosak.

ANTARA SEBAB UTAMA

Sumber: @Nurfitriainii via The Reporter

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Semasa

Gadis Ini Ceritakan 7 Bulan Tidak Berjumpa Dengan Suami Dan Sekarang Dia Sarat Mengandung 8 Bulan

Published

on

By

Pengacara Dayah Bakar mendedahkan sudah masuk tujuh bulan dia berjauhan dengan suami, Kapten Muhammad Hanif Hamidi yang ditugaskan ke Australia.

Kata Dayah, ia bukan satu tempoh yang mudah namun dia bersyukur kerana dikelilingi orang yang yang tidak putus memberi sokongan.

“Suami saya pergi Australia pada bulan Januari lalu jadi dah tujuh bulan kami berjauhan. Masa dia pergi usia kandungan saya tak sampai sebulan lagi. Sepatutnya saya dah pergi sana tapi disebabkan Covid-19 ini semuanya terpaksa ditangguh.

“Saya masih bekerja dalam fasa hamil ini memandangkan saya seorang yang sangat aktif. Bila saya sibuk bekerja, itu yang membuatkan saya gembira.

“Keluarga saya memang antara penyumbang sokongan paling tinggi dengan anak-anak saudara saya pun tinggal bersama.

“Apa yang penting selalu ingat Allah, itu adalah kunci segalanya. Kita tahu Allah bagi dugaan sebab kita mampu. Jadi sentiasa bersyukur kerana ada hikmah dengan apa yang berlaku. Banyakkan berzikir dan baca al-Quran.

Video di saat suami pergi

“Macam saya aktif dekat media sosial dapat juga sokongan daripada pengikut. Itu pun memainkan peranan. Mereka sama-sama mendoakan saya dan suami, itu buat saya tenang,” katanya ketika dihubungi Gempak.

Dalam pada itu, pemilik nama Nur Hidayah Abu Bakar berasa terharu dengan usaha suaminya membuat kejutan bersempena dengan ulang tahun perkahwinan mereka kali kedua.

“Sejujurnya saya tidak menangis tetapi terkejut. Masa tu saya keluar bila balik tetiba tengok dah ada kat bilik. Semestinya rasa terharu walaupun jauh suami saya masih buat kejutkan untuk saya. Ingatan itu dekat,” katanya lagi.

Dayah dan Hanif berkahwin pada 29 Jun 2018 selepas berkenalan sejak sekian lama dari bangku sekolah lagi.

Kini, Dayah sedang sarat hamil lapan bulan dan dijangka bersalin pada bulan Ogos ini.

Sumber : GEMPAK

Continue Reading

Popular