Connect with us

Luar Negara

Menteri Kesihatan lSRA3L Buat Kenyataan Tentang C0VlD19. Apa Yang Terjadi Sekarang Amat Menakutkan

Published

on

BAITULMAQDIS – Isra3l mengalami gelombang kedua wabak Cov-19, memaksa rejim itu memperkenalkan langkah pencegahan lebih ketat, kata Menteri Kesihatan, Yuli Edelstein pada Ahad lapor agensi berita Anadolu.

“Kita kini dilanda gelombang kedua Cov19. Kita harus memperkenalkan sekatan baharu merangkumi aktiviti mesyuarat, upacara perkahwinan dan tempat ibadat Yahvdi,” kata Edelstein.

Menurut data kementerian, seorang mening-gal dunia dalam tempoh 24 jam lalu dan 218 kes baharu disahkan.

Pada Khamis, Israel melaporkan 668 kes baharu dalam tempoh sehari, jumlah harian tertinggi sejak 3 April manakala 819 orang lagi didiagnosis.

Israel, UAE to cooperate in fight against coronavirus | Asia News ...

Setakat ini, Isra3l melaporkan sebanyak 23,755 kes jangkitan termasuk 318 kem4tian dan 17,074 pesakit sembuh.

Sejak pertama kali dikesan di Wuhan, China pada Disember lalu, vlrus itu telah menular ke sekurang-kurangnya 188 negara dan wilayah. Amerika Syarikat, Brazil dan Rusia negara paling teruk diancam.

Lebih 500,000 orang di seluruh dunia menjadi korban dengan hampir 10.1 juta kes disahkan dan lebih 5.1 juta pesakit sembuh, menurut data Johns Hopkins University. – Bernama

Sumber : Sinar Harian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Luar Negara

Minta SeIipar Jepun Sebagai Mas Kahwin, ModeI Cantik Akhirnya Buat Pengakuan Kenapa Nikahi Suami

Published

on

By

Tidak mahu menyusahkan suami dan keluarga, seorang wanita yang juga merupakan model hanya meminta sepasang selipar Jepun dan segelas air sebagai mas kahwin.

Model bernama Helmi yang berusia 20 tahun, sah mendirikan rumah tangga dengan suaminya, Yudi Anggata, 24, minggu lalu.

Kisah pasangan itu kemudian viral di media sosial dan mendapat banyak perhatian pelbagai pihak.

Dalam video tersebut, Yudi yang memakai kemeja putih dengan kain sarung berwarna merah, beberapa kali melafazkan akad nikah sebelum disahkan sebagai suami isteri.

” Saya memilih selipar Jepun dan segelas air sebagai mas kahwin kerana tidak mahu membebankan suami dan keluarganya.

” Tiada alasan lain dan saya minta selipar Jepun itu diletakkan di dalam bekas. Sekurang-kurangnya pemberian suami itu akan menjadi kenangan yang boleh diceritakan kepada anak kami nanti,” katanya.

Kenapa ajak suami nikah?

Sementara Yudi merupakan seorang Youtuber yang memiliki bernama Yudi Anggata. Saluran YouTube miliknya memiliki pengikut seramai 22.8 ribu dan berkisarkan tentang klip muzik Sasak (tradisional Lombok).

” Kerjaya saya adalah seorang Youtuber. Setakat ini saluran Yudi Anggata, sudah mencapai 22,800 ribu pengikut,” katanya.

Isteri Yudi, Helmi mengatakan awal perkenalan dengan suaminya bermula di saat dia merantau ke Arab Saudi selama tiga tahun.

Kerinduan terhadap Lombok, membuatnya menghiburkan diri dengan mendengar muzik Sasak di YouTube. Helmi kemudian menjadi pengikut Yudi dan aktif memberi komen.

” Dulu saya selalu menulis komen di videonya. Kemudian berlanjutan ke Facebook pula” kata Helmi.

Saat balik dari perantauan, Helmi memberitahu dia secara tidak sengaja bertemu Yudi saat suaminya itu membuat rakaman untuk Youtube di Desa Tetebatu Lombok Timur.

” Tiga tahun di Arab Saudi. Berkenalan di Arab Saudi menerusi video call tetapi selepas saya pulang dia tidak tahu, tiba-tiba dipertemukan oleh rakan,” ujarnya.

Helmi mengatakan, Yudi yang sebelum ini sudah berkahwin sebanyak tiga kali itu berasa gementar saat pertama kali bertemu.

” Bang Yudi awalnya cuak, saya mesej di Facebook tidak dibalas, cuak. Eh tiba-tiba bertemu. Saya tahu oh ini pasti Yudi Anggata, saya yang tegur dia dulu,” ujar Helmi.

Setelah mereka akrab, Helmi mengajak Yudi menikah. Bahkan dia rela meminta mahar yang tidak memberatkan suaminya kerana memahami suaminya hanya seorang Youtuber.

” Saya yang minta nikah. Tidak sangka pula menjadi tular,” katanya.

Perancangan mereka, Helmi akan membantu mengembangkan saluran YouTube sang suami, dengan menjadi model. Helmi juga akan mengikuti langkah sang suami dengan membuat saluran YouTube sendiri.

” Saya akan bermula dengan membuat video berkaitan solekan dan masakan,” ujarnya.

Continue Reading

Luar Negara

Tidak Pernah Berlaku Sebelum Ini, Kerajaan Arab Saudi Keluarkan Arahan Untuk Bakal Jemaah Haji

Published

on

By

Kerajaan Arab Saudi mengumumkan protokol kesihatan pada musim haji tahun ini untuk mencegah penularan pandemik yang sedang melanda hampir seluruh dunia.

Menerusi laporan Arab News, Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit (CDC) dalam kenyataan memaklumkan para jemaah tidak dibenarkan menyentuh Kaabah dan mencium batu Hajar Aswad.

Wajib memakai pelitup muka

Selain tidak dibenarkan menyentuh Kaabah dan mencium batu Hajar Aswad, para jemaah juga perlu mematuhi jarak sosial 1.5 meter antara jemaah yang lain ketika menunaikan ibadah termasuk sewaktu solat berjemaah. Di samping itu, akses ke Mina, Muzdalifah dan Arafah juga akan terhad kepada mereka yang mempunyai permit haji mulai Ahad depan hingga 2 Ogos.

Para jemaah juga diwajibkan memakai pelitup muka sepanjang menunaikan ibadah haji. Sebarang makanan dilarang untuk dibawa masuk ketika beribadat dan para jemaah perlu mematuhi kesemua peraturan yang telah ditetapkan. Antara peraturan yang ditetapkan ialah sentiasa mencuci tangan, memakai hand sanitizer dan melakukan pemeriksaan suhu badan.

Kebenaran hanya untuk jemaah Arab

Sementara itu, Kerajaan Arab Saudi mendapat sokongan daripada pelbagai negara berhubung kebenaran menunaikan haji hanya diberikan kepada jemaah yang berada di negara itu sahaja. Sejak Jun lalu, kerajaan itu juga telah menetapkan had bilangan jemaah haji kepada 1,000 orang bagi mengekang penularan virus Covid-19 dan memutuskan untuk tidak membenarkan umat Islam dari negara luar menunaikan ibadah haji tahun ini.

Sumber: Arab News

Continue Reading

Luar Negara

30 Tahun Dia Guna Batu Ini Untuk Sendal Pintu. Bila Disiasat Rupanya Batu Itu Boleh Mengubah Hidup Dia

Published

on

By

Seorang lelaki di Michigan baru menyedari bahawa selama ini dia menyimpan batu meteor bernilai RM410,000.

Batu itu selama ini hanya digunakan sebagai penyendal pintu selama 30 tahun.

Lelaki yang tidak ingin didedahkan identitinya itu berkata, dia berjumpa dengan Mona Sirbescu, Profesor dan Ahli Geologi di Universiti Central Michigan untuk memeriksa batu tersebut.

“Batu itu adalah batu yang paling berharga yang saya pernah pegang seumur hidup. Berharga dari segi ekonomi dan sains,” katanya memetik dari portal Newsweek.

Difahamkan, pada 1988, lelaki itu membeli tanah pertanian di Edmore, 48 kilometer dari barat daya Mount Pleasant.

Batu itu diberikan oleh seornag penjual hartanah yang mendakwa melihat ada meteor jatuh dari langit di tanah itu pada tahun 1930-an.

Beberapa tahun kemudian lelaki itu pindah ke tempat lain dan batu tu masih disimpan. Dia tidak mengetahui bahawa batu itu berharga setelah melihat ada meteor melintas di langit Michigin pada Januari, yang menyebabkan gempa bumi kuat, menurut US Geological Survey.

Ketika menunjukkan batu itu kepada Mona, profesor itu terus mengetahui bahawa batu itu adalah batu istimewa.

Setelah diuji, Mona mendapati batu meteor itu mengandungi 88 peratus nikel besi dan 12 peratus nikel yang jarang ditemui di bumi.

Sumber: Newsweek via The Reporter

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Popular