Connect with us

Dalam Negeri

Murid Patuh SOP, Ibu Bapa SOP Kelaut. Cikgu Ini Luah Perasaan Tentang Ibu Bapa Yang Tak Ikut Peraturan

Published

on

Murid Tahun 1 hingga Tahun 4 mula menyambung sesi persekolahan mereka yang tertangguh kira-kira empat bulan akibat penularan wabak COVI19 hari ini dan rata-rata ibu bapa dilihat menitikberatkan aspek pematuhan prosedur operasi standard (SOP) ketika sibuk menguruskan anak masing-masing ke sekolah.

Tinjauan Bernama mendapati ibu bapa memang gembira kerana anak-anak mereka dapat meneruskan pembelajaran di sekolah, namun pada masa sama masih ada perasaan bimbang dan khuatir mengenai keselamatan anak-anak mereka daripada ancaman COV19.

Perdip Singh, 42, yang menghantar anaknya ke Sekolah Kebangsaan Taman Seri Gombak awal pagi tadi berkata segala persiapan sekolah diatur seminggu awal dan dilakukan dengan teliti bermula dari rumah hingga ke pintu sekolah.

“Isnin baru-baru ini, sekolah ini ada kongsikan link video menerangkan SOP persekitaran sekolah dan kelas pelajar serta laluan yang sudah ditanda, saya dan anak menonton video berkenaan. Untuk itu, saya sentiasa nasihat anak supaya patuh SOP di mana sahaja dia berada.

“Sebelum bergerak dari rumah hari ini, saya pastikan dia dalam keadaan sihat dan bersedia untuk meneruskan fokus belajar di sekolah. Saya bekalkan pelitup separuh muka dan cecair pembasmi kuman serta tentunya memberi bekal makanan dari rumah,” katanya.

CIKGU INI BERITAHU MASALAH SOP ADALAH PADA IBU BAPA

Seperti dijangka dihari pertama sekolah dibuka sepenuhnya. Di dalam sekolah cikgu-cikgu memastikan murid mengikut SOP sepenuhnya.

Makan pun cuma dalam kelas. Bilik-bilik khas tidak dibenarkan guna untuk mengurangkan pergerakan dan mengelakkan sentuhan.

Masuk je pagar sekolah, elok murid-murid beratur dan follow SOP. Namun sebaik balik sekolah, segala punah dan hancur.

Bukan sahaja murid, ibubapa yang tak sabar-sabar nak ambil anak-anak berasak-asak tanpa hiraukan SOP, tanpa pakai pelitup muka, bertegur sapa sesama mereka sambil bersalaman elok macam tiada apa-apa.

Agaknya mereka tak sedar, sudah beberapa tempat kembali kuning dan ada kes aktif COVID-19 di negara kita. Dan ini sangat membimbangkan.

Banyak negara yang memulih sebelum ini kini kembali terkurung akibat peningkatan mendadak kes di negara mereka.

Jika wujud kluster sekolah di negara kita, ia merupakan malapetaka yang amat besar kerana bilangan murid-murid dan staff dalam sesebuah sekolah beribu jumlahnya.

Dan mereka ini bergerak ke banyak tempat yang akan membuat lebih besar dan lebih ramai orang yang akan terlibat.

Ini bukan perkara kecil kawan-kawan. Tolong ambil serius dengan hal ini. Tolonglah jaga penjarakan sosial, tolonglah ambil langkah keselamatan , tolonglah amalkan langkah pencegahan.

Kami tidak sanggup lagi mengharungi PKP yang amat memeritkan sekali tolong.

Tolong terus berdisiplin semua. Tolong sangat-sangat ya.

Semoga kita semua dilindungi dari virus bahaya ini. Amin.

Nota : Gambar kiriman kawan maya menunjukkan situasi yang berlaku di sekolahnya. Lokasi sekolah dirahsiakan, namun rasanya situasi ini berlaku di hampir semua sekolah di Malaysia

Sumber : Siakap Keli / FB Mohd Fadli Salleh

Artikel By: The Tular

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dalam Negeri

Lelaki Ini Selamber Makan Kat Kedai Dengan Pakai Gelang Pink. Ini Kenyataan Dari PDRM

Published

on

By

Di Bandar Tasik Puteri, Rawang, Selangor, seorang lelaki yang memakai gelang merah jambu telah ditahan oleh pihak polis kerana melanggar syarat kuarantin Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKKP).

Menerusi laporan Berita Harian, lelaki berusia 52 tahun itu ditahan ketika sedang makan malam di sebuah restoran.

Pulang dari Sabah

Menurut Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Arifai Tarawe, lelaki tersebut telah mendapat arahan daripada KKM untuk menjalani kuarantin di rumah bermula semalam sehingga 16 Oktober ini. Namun, dia telah mengingkar arahan tersebut dan keluar makan di tempat awam.

Lelaki itu sudah menjalani ujian saringan COVID-19 selepas tiba dari Kota Kinabalu, Sabah dengan satu penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) semalam dan keputusan ujian masih belum diterima.

Justeru kita tangkap dia kerana melanggar perintah pengawasan dan pemerhatian bagi kontak jangkitan penyakit COVID-19 mengikut Seksyen 15 (1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Bejangkit 1988.

Tambah Arifai, proses reman terhadap lelaki tersebut bakal dijalankan hari ini di Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak. Manakala, siasatan kes dijalankan mengikut Seksyen 269 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan sebarang perbuatan yang dilakukan menyebabkan merebaknya penyakit yang membahayakan kepada nyawa.

Patuh perintah kuarantin

Perbuatannya yang tidak mematuhi arahan menjalani kuarantin jelas boleh menggusarkan masyarakat sekitar. Justeru kita nasihatkan orang ramai supaya mematuhi perintah menjalani kuarantin seperti yang diarahkan pihak KKM bagi memastikan keselamatan mereka, keluarga mereka serta orang lain.

Ujar Arifai lagi, pihak polis akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang didapati melanggar perintah kuarantin. Pada masa yang sama, orang awam boleh melakukan aduan sekiranya mereka ternampak mana-mana individu memakai gelang merah jambu.

Sumber: Berita Harian via Oh Bulan

Continue Reading

Dalam Negeri

Semalam Budak Darjah 3 Bawa Kereta Dan Sudah Ditangkap. Hari Ini Budak Lain Bawa Lori Pula, Ini Kenyataan Polis

Published

on

By

SEREMBAN – Selepas tular video seorang kanak-kanak Tahun Tiga memandu kereta di Rembau, muncul pula video seorang kanak-kanak memandu lori tangki dipercayai berlaku di Rantau di sini.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Mohd Said Ibrahim berkata, video berdurasi 1:18 minit yang memaparkan sorang kanak-kanak lelaki sedang mengalihkan lori itu tular menerusi aplikasi WhatsApp petang tadi.

Video kanak-kanak yang membawa lori dipercayai berlaku di Rantau, Negeri Sembilan. Lori yang dipandu kanak-kanak berkenaan.

Sehubungan itu, beliau berkata, polis kini sedang mengesan ibu bapa kanak-kanak berkenaan untuk siasatan dan tindakan lanjut.

“Berdasarkan video itu, kanak-kanak lelaki berkenaan memandu sebuah lori jenis Hino dan semakan mendapati ia berlaku di kawasan Rantau di sini.

“Satu laporan polis telah diterima berkaitan video yang tular itu kerana bapa kanak-kanak tersebut dengan cuai membiarkan anak bawah umur memandu,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian hari ini.

Mohd Said berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001.

Sumber : Sinar Harian

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiriTerima kasih!

Continue Reading

Dalam Negeri

Menteri Ismail Sabri Jelaskan Kenapa Dia P0T0NG Kad Kredit. Ada Sebab Yang Penting Rupanya

Published

on

By

Dulu sebelum PKP munkin ramai rakyat tidak kenal siapakah Menteri yang bernama Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob. Sekarang rasanya hampir semua rakyat Malaysia kenal beliau. Selama berbulan bulan wajah beliau akan keluar di semua platform media pada tengah hari untuk memberi kita maklumat terkini tentang apa terjadi kepada negara apabila dilanda C0VlD19.

Hari ini beliau memuat naik satu posting di Facebook rasmi beliau, Ismail Sabri Yaakob untuk memberitahu satu posting yang tular sejak semalam.

Jelas kelihatan gambar yang diambil kelihatan beliau lebih muda. Jadi kenapa Ismail Sabri memotong kad kredit tersebut? Ini penjelasan beliau.

Foreigners must renew expired visas, says Ismail Sabri | The Star

Semalam banyak viral di media sosial. Sebenarnya peristiwa berlaku pada 2014.

HSBC London mengumumkan menutup semua akaun penyumbang kepada Palestin kerana mengaitkan pejuang Palestin sebagai kumpulan pengganas.

Ini merupakan satu ketidakadilan kepada perjuangan rakyat Palestin yang berjuang membebaskan negara mereka yang terjajah dengan sokongan kuasa besar dan menghalalkan kekejaman yang terus berlaku terhadap rakyat Palestin.

Pemotongan kad kredit HSBC itu merupakan satu simbolik penentangan saya terhadap tindakan tidak professional mereka yang menyokong kekejaman terhadap rakyat Palestin.

Saya tahu tindakan itu tidak akan menghentikan kekejaman Israel kepada rakyat Palestin tapi sekurang-kurangnya saya dapat menzahirkan perasaan saya.

Ismail Sabri

Sejak dimuat naik ke laman Facebook, sebanyak 13 ribu tanda suka telah diterima dengan hampir 450 jumlah perkongsian.

Artikel By: AwatttSyeikhh Network

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Popular