Connect with us

Politics

Najib Razak Respond Kepada PM Muhyiddin Yasin Tentang PKPB. Ini Sebab Kenapa Najib Komen Kepada PM

Published

on

Hari ini Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yasin telah buat keputusan untuk melonggarkan PKP pada 4hb Mei 2020.

Bekas Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak telah menyuarakan pendapat kurang setuju dengan rancangan kerajaan Muhyiddin Yasin. Jom baca.

Hari ini negara kita rekodkan 69 kes Covi19 baru di mana 12 adalah kes import manakala hanya 39 pesakit sembuh.

Ini bermakna 57 adalah jangkitan dalam negara akibat penularan virus Covid yang masih merebak dalam masyarakat tempatan.

Angka yang meningkat sejak beberapa hari lalu.

Maka, kita bertanya, apa keperluan untuk beri kelonggaran begitu besar secara serentak bermula Isnin depan walaupun fasa ke-4 PKP ini hanya akan berakhir pada 12 Mei?

Slow and steady. Sektor demi sektor. Secara beransur ansur. Tak perlu gelojoh sangat.

Janganlah sekaligus. Nanti susah nak kawal.

Bila kita buat sekaligus macam ini, ia akan beri risiko kepada khidmat kesihatan dan petugas kesihatan kita.

Adakah mereka bersedia jika berlaku kluster baharu secara mendadak dan jumlah yang ramai?

Kanada dan Jepun sudahpun berlaku apabila mereka longgarkan lockdown, kes jangkitan meningkat mendadak.

Dan jikapun nak buka semula, beritahulah awal-awal supaya kita boleh membuat persediaan yang lebih teratur.

Ini hari Jumaat beritahu, hari Isnin depan dah perlu kerja. Pulak tu, hari ini adalah hari kelepasan am.

Mahu kelam kabut dibuatnya. Perancangan kena betul kerana ia melibatkan rakyat.

Apa kata minggu depan bermula 4 Mei dikira sebagai tempoh persediaan untuk membuka sahaja?

Sebagai contoh, pengusaha restoran boleh aturkan meja, beli sanitizer, buat signboard peringatan SOP jarak diri, buat jadual kerja untuk pekerja.

Sediakan kertas untuk catat nama pelanggan dan nombor telefon. Beli stok. Lukis garisan untuk tempat beratur.

Selepas itu, 11 Mei baru restoran boleh dibuka untuk pelanggan duduk makan?

Gunakan tempoh satu minggu ini juga untuk ajar Rakyat bagaimana nak amalkan SOP social distancing semasa di tempat-tempat umum.

Bagaimana nak makan berasingan dalam restoran. Bagaimana nak beratur semasa membayar kat kaunter atau naik bas. Cara untuk duduk dalam pengangkutan awam.

Kenapa perlunya pelanggan memberi nama, alamat dan nombor telefon untuk tujuan contact tracing.

Perlu dilakukan secara beransur-ansur dan bukan secara mendadak seperti ini.

Sumber: Najib Razak

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Politics

Selepas Isteri Lim Guan Eng Pulang Dari Pejabat SPRM, Ini Kata Kata LGE Kepada Isteri Dia

Published

on

By

Betty Chew Gek Cheng, isteri bekas Ketua Menteri, Lim Guan Eng akan dituduh di Mahkamah Butterworth di sini, Selasa ini.

Peguamnya, Lee Khai mengesahkan perkara itu ketika ditemui selepas meninggalkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pulau Pinang, petang tadi.

“Beliau akan dituduh mengikut Akta Pengubahan Wang Haram (AMLA) 2001,” katanya.

Difahamkan siasatan dilakukan berkaitan syarikat Excel Property Management and Consultancy Sdn Bhd.

SPRM menahan isteri bekas Menteri Kewangan itu pada jam 10.45 pagi, selepas hadir ke pejabat SPRM di sini.

Beliau membayar ikat jamin RM50,000 dan meninggalkan pejabat SPRM kira-kira jam 4.30 petang.

Lim Guan Eng Risau

Gek Cheng (depan), isteri kepada bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng ditemani anaknya Marcus Lim

Hati saya sangat pedih dan pilu apabila isteri saya Betty Chew ditahan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia walaupun dia tidak ada kaitan dengan projek terowong mahupun apa-apa hal kerajaan.

Sedikit lega apabila dia telah dilepaskan daripada tahanan. Bimbang juga jika dia ditahan bermalam di lokap SPRM seperti saya semalam.

Saya terpaksa menukar pakaian ke baju oren lokap SPRM, mengharungi tidur malam beralaskan lantai papan bilik lokap yang sempit (tanpa bantal mahupun tilam), dan tidak bernasib baik seperti Menteri Kewangan sebelum saya yang tidak perlu bermalam walau satu malam pun dalam lokap. Sama ada ini satu bentuk pilih kasih atau tidak, hanya SPRM yang boleh menjawabnya.

Saya tidak hairan PN cuba menekan saya dengan tuduhan tidak berasas. Ini kerana kerajaan yang tidak dipilih rakyat ini perlu mengukuhkan majoriti tipis mereka di Parlimen. Tetapi untuk mereka menjadikan isteri saya sebagai sasaran, yang walaupun seorang peguam namun tidak pernah hidup dengan mewah, membuktikan bahawa mereka sanggup menyeksa jiwa tanpa perasaan belas kasihan.

Sumber : BHARIAN ONLINE / FB Lim Guan Eng

Continue Reading

Politics

Sesudah Subuh, Pelawak Mat Over Sudah Sampai Di Mahkamah Untuk Sokong Bossku Najib Razak

Published

on

By

“SAYA datang ke sini selepas solat Subuh tadi bagi menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Najib Razak kerana mengenang jasanya kepada rakyat,” kata pelawak, Sulaiman Yassin atau lebih dikenali sebagai Mat Over di luar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, hari ini.

Menurutnya, dia datang awal kerana bimbang tidak dapat masuk jika berlaku kesesakan.

“Saya dari dulu memang penyokong Najib kerana beliau seorang yang dan ikhlas menolong rakyat.

“Sebab itu saya datang juga hari ini bagi menyatakan sokongan kepadanya, cuma apabila mengetahui Najib dijatuhkan hukuman bersalah, saya agak tidak suka,” katanya ketika ditemui hari ini.

Sementara itu, Ketua Wanita UMNO Bahagian Wangsa Maju, Noriah Ibrahim berkata, dia amat sedih dengan keputusan mahkamah terhadap bekas Perdana Menteri itu.

“Saya memang penyokong setianya dari awal dan pondok keselamatan mahkamah ini menjadi saksi saya sentiasa ada di sini sejak dari awal Najib dituduh di mahkamah,” katanya.

Terdahulu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mensabitkan Najib bersalah atas kesalahan menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali membuat keputusan itu selepas berpuas hati bahawa pihak pembelaan gagal membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Najib didapati bersalah atas tiga pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT), tiga pertuduhan pengubahan wang haram dan satu pertuduhan menyalahgunakan kuasa membabitkan dana SRC, bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang kini diletak di bawah Kementerian Kewangan.

Sumber : HMETRO ONLINE

Continue Reading

Politics

Tak bagi muka dan tolak pelarian, Ismail Sabri minta UNCHR cari negara ketiga buat rohingya

Published

on

By

Kisah pelarian atau Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) dari Rohingya bukan lah isu baru buat rakyat Malaysia. Kisah mereka ini mula menjadi hangat awal tahun lalu apabila kemasukan mereka secara haram ke Negara ini semakin mendadak saban hari.

Boleh dikatakan Malaysia menjadi tumpuan utama untuk mereka mendarat menerusi jalan laut. Jumlah pelarian Rohingya juga dilaporkan semakin meningkat apabila dikhabarkan mereka telah mewujudkan penempatan tersendiri di beberapa tempat dalam Negara ini.

Merasakan kemasukan mereka secara besar-besaran membawa beban kepada Negara, Menteri Kanan Keselamatan iaitu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata bahawa Malaysia tidak akan lagi menerima pelarian tersebut.

Perkara ini turut diluahkan menerusi laman Facebook Ismail Sabri sendiri pada beberapa jam yang lalu. Menurutnya, pihak Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pelarian (UNCHR) perlu mencari negara ketiga lain untuk pelarian Rohingya.

UNCHR PERLU SEDIAKAN PELAN JANGKA SEDERHANA DAN JANGKA PANJANG

Malah, mereka juga perlu menyediakan pelan jangka sederhana dan jangka panjang agar isu pelarian Rohingya di Malaysia ini tidak berpanjangan dan menjadi suatu beban lain.

“Kunjung hormat oleh Mr. Thomas Albrecht, wakil Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pelarian (UNCHR). Perbincangan kami khusus mengenai pelarian Rohingya di Malaysia.”

“Saya maklumkan Malaysia tidak boleh menerima kehadiran pelarian Rohingya lagi. Saya meminta beliau mencari Negara ketiga untuk menerima pelarian Rohingya di Malaysia.”

“Saya juga meminta beliau menyediakan pelan jangka sederhana dan jangka panjang untuk selesaikan isu Rohingya di Malaysia.” Kongsi Menteri Kanan Keselamatan lanjut.

RAKYAT SETUJU KEPUTUSAN KERAJAAN

Keputusan yang dibuat oleh Ismail Sabri dan pihak kerajaan disambut baik oleh warganet. Mereka dilihat bersetuju dengan keputusan kerajaan yang mana tidak lagi berlembut atau pun memberi muka kerana apa yang ada kini sudah jadi menjadi suatu masalah untuk orang ramai.

Apa pun, sebagai manusia sama-sama lah kita doakan agar bangsa Rohingya mendapat pembelaan dan dapat hidup aman damai di bumi sendiri kelak.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Popular