Connect with us

Dalam Negeri

Pihak Polis Mendedahkan Sesuatu Disebalik Kejadian Tersebut. Ini Respond Bagi Pihak Polis Untuk Tidak Menimbulkan Persepsi Netien

Published

on

POLIS menyiasat sama ada lelaki yang m4ut ditembk ketika cuba menyamun bank di Felda Air Tawar 5, Kota Tinggi, petang kelmarin, dipengaruhi faktor lain.

Ketua Jabatan Siasatan Jen4yah Johor Senior Asisten Komisioner Md Yusof Ahmad berkata, siasatan dibuat sama ada pembabitan suspek itu atas diri sendiri atau ada faktor lain yang mempengaruhinya.

“Selepas bedah siasatan dilakukan, myat dituntut ahli keluarga semalam untuk dikbumikan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Semalam, polis meminta orang ramai supaya tidak menimbulkan sebarang persepsi yang boleh mengganggu siasatan berhubung kes terbabit.

Polis turut meminta semua pihak memberi ruang kepada polis untuk menjalankan siasatan supaya tidak menimbulkan sensitiviti terhadap keluarga yang terbabit dalam kes itu.

Khamis lalu, sebuah bank di Air Tawar 5, Kota Tinggi gempar dengan insiden rompkan yang membabitkan seorang suspek memegang tbusan seorang wanita dengan bersenjatakan sabit.

Bagaimanapun suspek berumur 19 tahun itu m4ut ditmbak pengawal keselamtan ketika dalam cubaan menukar tebusan lain.

Ini Respond Si Abang Terhadap Sikap Adiknya Yang Tak Sangka Sebenarnya.

KOTA TINGGI: “Nak kurang ajar dengan orang tua pun dia takut, inikan lagi nak merompk bank yang terdapat ramai orang.”

Begitu kata abang kepada remaja lelaki berusia 19 tahun yang m4ut ditembk pengawal keselamatan dalam kejadian rompkan di sebuah bank di Air Tawar 5, di sini, petang kelmarin.

Azhari A Bakar, 31, berkata adik bongsunya, Azhar, 19, yang juga orang kurang upaya (OKU) disleksia disifatkan seorang lurus bendul, menyayangi ibu mereka dan peramah.

Katanya, pada hari kejadian, Azhar yang lebih mesra dipanggil Doyok keluar dari rumah seorang diri kira-kira jam 1 tengah hari dengan memandu Proton Wira tanpa sempat menjamu masakan kari ayam yang dimasak ibu mereka.

“Malam sebelum itu, dia ada maklumkan mahu ke Mersing kata nak ikut kawan pergi cari kerja. Siangnya nampak dia tidak bersiap lagi, mak pun suruh dia keluar beli lauk. Namun, tidak lama selepas itu dia keluar semula.

“Kemudian, polis telefon rumah tanya pasal adik punya kad pengenalan mana…lesen memandu mana. Saya ingatkan dia kena tahan sebab tiada lesen memandu, tetapi dimaklumkan arwah kena tembk.

“Secara fizikal, dia (Azhar) nampak normal. Padahal, baru kelmarin (Rabu lalu) kami menyambut hari jadinya di sebuah restoran makanan laut berhampiran. Dia belanja adik-beradik makan,” katanya ketika ditemui di kediaman keluarga di Felda Semenchu di sini, semalam.

Katanya, ibu mereka menangis kerana terlalu sedih dengan kejadian yang menimpa arwah.

AZHARI menunjukkan gambar Azhar bersama ibu mereka. FOTO MOHD AZREN JAMALUDIN

AZHARI menunjukkan gambar Azhar bersama ibu mereka. FOTO MOHD AZREN JAMALUDIN

“Hati mak mana tidak sedih apabila mendengar khabar berita itu. Mak terduduk, menangis.

“Malah, hati saya juga sakit, orang tuduh…(mereka) tak tahu cerita. Saya tahu ada orang di belakang…dia (Azhar) buat kerja itu bukan seorang, mesti ada kawan yang suruh,” katanya.

Katanya, dia rasa amat sedih dengan nasib menimpa adiknya dan tidak sanggup melihat video kejadian yang tular sejak kelmarin.

“Video itu saya tidak mahu tengok, tidak mahu percaya. Satu kampung semua kenal dia…lurus sangat orangnya. Kalau ada majlis rewang (kenduri), dia mesti sukarela bantu orang kampung.

“Saya mengharapkan ada keadilan (siasatan) buatnya. Saya mohon jangan menghukum,” katanya.

MARDIAH MAT RIPI
MARDIAH MAT RIPI

Ibarat nyawa di hujung sabit

“Nyawa saya ibarat berada di hujung sabit dan hanya Allah SWT sahaja tahu perasaan saya ketika menjadi tebusan dalam rompkan bank di Air Tawar 5 (Kota Tinggi), semalam (kelmarin).”

Pembantu kedai pakaian, Mardiah Mat Ripi, 26, yang dijadikan tebusan berkata, kejadian berlaku begitu pantas kerana tiba-tiba lehernya diacu dengan sabit dan diheret masuk ke bank oleh perompk itu.

Katanya, sebelum itu dia bersandar di dinding di luar bank kerana menunggu ibunya, Ratnah Ahab, 56, berurusan di dalam premis terbabit.

“Saya masih terbayang-bayang insiden itu, rasa takut sangat. Memang nyawa dekat hujung sabit. Hendak lari ke kiri atau ke kanan tidak boleh mahupun nak (tunduk) ke bawah pun tak boleh sebab sabit diletakkan di leher.

“Saya cuma ingat pegawai bank cakap dengan perompk itu…sabar encik, jangan apa-apakan budak (Mardiah).

“Perompk itu cakap, ‘aku nak duit, aku pun tak nak buat benda ini, sebenarnya tetapi bos aku suruh’,” katanya.

Menurutnya, pelanggan lain yang berada di dalam bank turut bertanya kepada perompk itu selain cuba untuk menenangkan keadaan.

“Bagaimanapun, perompk itu cakap ‘aku tak nak buat benda ini, tapi aku terpaksa (sebab) adik aku ada pada dia. Kalau tak dapat duit adik aku m4ti.’

“Saya rasa lama sabit berada di leher dan ibu saya juga merayu kepada perompk supaya saya tidak dicederakan,” katanya.

Mardiah berkata, perompk itu kemudian cuba beralih tebusan kepada ibunya lalu menolaknya, tetapi ibunya yang mengalami sakit kaki pula terjatuh.

“Perompk itu cuba memaksa mak saya untuk berdiri dan ketika dia tunduk untuk membangunkan mak secara paksa, pengawal keselamatan bertindak pantas melepaskan tembkan ke arah
perompk.

“Saya terkejut melihat perompk terbaring. Saya pegang tangan mak dan cakap cepat lari,” katanya.

Menurutnya, insiden itu adalah mimpi ngeri dalam hidupnya yang tidak akan dilupa sepanjang hayat.

Katanya, dia amat bersyukur kepada Allah kerana mereka terselamat dalam kejadian berkenaan.

“Saya rasa memang mimpi ngeri sebab selalunya tengok dalam drama sahaja kejadian seperti ini. Rupa jadi pada diri sendiri.

“Saya membayangkan akan m4ti kena bnuh. Saya bersyukur sangat kerana Allah selamatkan saya dan mak,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan seorang penjenayah m4ut ditembk pengawal keselamatan di sebuah bank dalam satu insiden rompkan membabitkan tebusan, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Ashmon Bajah dipetik berkata, kes cubaan samun dan cubaan bnuh itu berlaku pada jam 2.04 petang.

Suspek yang bersenjatakan sebilah sabit masuk ke kawasan kaunter bank dan mengacukan senjata di leher seorang wanita tempatan yang juga pelanggan bank terbabit.

Bertindak atas keselamatan pelanggan dan pekerja bank, pengawal keselamatan melepaskan tembkan menggunakan pump gun yang mengenai rusuk kanan suspek.

Suspek kemudian disahkan meninggl dunia di tempat kejadian.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dalam Negeri

Lelaki Ini Selamber Makan Kat Kedai Dengan Pakai Gelang Pink. Ini Kenyataan Dari PDRM

Published

on

By

Di Bandar Tasik Puteri, Rawang, Selangor, seorang lelaki yang memakai gelang merah jambu telah ditahan oleh pihak polis kerana melanggar syarat kuarantin Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKKP).

Menerusi laporan Berita Harian, lelaki berusia 52 tahun itu ditahan ketika sedang makan malam di sebuah restoran.

Pulang dari Sabah

Menurut Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Arifai Tarawe, lelaki tersebut telah mendapat arahan daripada KKM untuk menjalani kuarantin di rumah bermula semalam sehingga 16 Oktober ini. Namun, dia telah mengingkar arahan tersebut dan keluar makan di tempat awam.

Lelaki itu sudah menjalani ujian saringan COVID-19 selepas tiba dari Kota Kinabalu, Sabah dengan satu penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) semalam dan keputusan ujian masih belum diterima.

Justeru kita tangkap dia kerana melanggar perintah pengawasan dan pemerhatian bagi kontak jangkitan penyakit COVID-19 mengikut Seksyen 15 (1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Bejangkit 1988.

Tambah Arifai, proses reman terhadap lelaki tersebut bakal dijalankan hari ini di Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak. Manakala, siasatan kes dijalankan mengikut Seksyen 269 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan sebarang perbuatan yang dilakukan menyebabkan merebaknya penyakit yang membahayakan kepada nyawa.

Patuh perintah kuarantin

Perbuatannya yang tidak mematuhi arahan menjalani kuarantin jelas boleh menggusarkan masyarakat sekitar. Justeru kita nasihatkan orang ramai supaya mematuhi perintah menjalani kuarantin seperti yang diarahkan pihak KKM bagi memastikan keselamatan mereka, keluarga mereka serta orang lain.

Ujar Arifai lagi, pihak polis akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang didapati melanggar perintah kuarantin. Pada masa yang sama, orang awam boleh melakukan aduan sekiranya mereka ternampak mana-mana individu memakai gelang merah jambu.

Sumber: Berita Harian via Oh Bulan

Continue Reading

Dalam Negeri

Semalam Budak Darjah 3 Bawa Kereta Dan Sudah Ditangkap. Hari Ini Budak Lain Bawa Lori Pula, Ini Kenyataan Polis

Published

on

By

SEREMBAN – Selepas tular video seorang kanak-kanak Tahun Tiga memandu kereta di Rembau, muncul pula video seorang kanak-kanak memandu lori tangki dipercayai berlaku di Rantau di sini.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Mohd Said Ibrahim berkata, video berdurasi 1:18 minit yang memaparkan sorang kanak-kanak lelaki sedang mengalihkan lori itu tular menerusi aplikasi WhatsApp petang tadi.

Video kanak-kanak yang membawa lori dipercayai berlaku di Rantau, Negeri Sembilan. Lori yang dipandu kanak-kanak berkenaan.

Sehubungan itu, beliau berkata, polis kini sedang mengesan ibu bapa kanak-kanak berkenaan untuk siasatan dan tindakan lanjut.

“Berdasarkan video itu, kanak-kanak lelaki berkenaan memandu sebuah lori jenis Hino dan semakan mendapati ia berlaku di kawasan Rantau di sini.

“Satu laporan polis telah diterima berkaitan video yang tular itu kerana bapa kanak-kanak tersebut dengan cuai membiarkan anak bawah umur memandu,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian hari ini.

Mohd Said berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001.

Sumber : Sinar Harian

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiriTerima kasih!

Continue Reading

Dalam Negeri

Menteri Ismail Sabri Jelaskan Kenapa Dia P0T0NG Kad Kredit. Ada Sebab Yang Penting Rupanya

Published

on

By

Dulu sebelum PKP munkin ramai rakyat tidak kenal siapakah Menteri yang bernama Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob. Sekarang rasanya hampir semua rakyat Malaysia kenal beliau. Selama berbulan bulan wajah beliau akan keluar di semua platform media pada tengah hari untuk memberi kita maklumat terkini tentang apa terjadi kepada negara apabila dilanda C0VlD19.

Hari ini beliau memuat naik satu posting di Facebook rasmi beliau, Ismail Sabri Yaakob untuk memberitahu satu posting yang tular sejak semalam.

Jelas kelihatan gambar yang diambil kelihatan beliau lebih muda. Jadi kenapa Ismail Sabri memotong kad kredit tersebut? Ini penjelasan beliau.

Foreigners must renew expired visas, says Ismail Sabri | The Star

Semalam banyak viral di media sosial. Sebenarnya peristiwa berlaku pada 2014.

HSBC London mengumumkan menutup semua akaun penyumbang kepada Palestin kerana mengaitkan pejuang Palestin sebagai kumpulan pengganas.

Ini merupakan satu ketidakadilan kepada perjuangan rakyat Palestin yang berjuang membebaskan negara mereka yang terjajah dengan sokongan kuasa besar dan menghalalkan kekejaman yang terus berlaku terhadap rakyat Palestin.

Pemotongan kad kredit HSBC itu merupakan satu simbolik penentangan saya terhadap tindakan tidak professional mereka yang menyokong kekejaman terhadap rakyat Palestin.

Saya tahu tindakan itu tidak akan menghentikan kekejaman Israel kepada rakyat Palestin tapi sekurang-kurangnya saya dapat menzahirkan perasaan saya.

Ismail Sabri

Sejak dimuat naik ke laman Facebook, sebanyak 13 ribu tanda suka telah diterima dengan hampir 450 jumlah perkongsian.

Artikel By: AwatttSyeikhh Network

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Popular