Connect with us

Malaysia

“Sampai sini sahaja saya dapat membantu orang susah” – Ustaz Ebit Lew

Published

on

Sampai sini sahaja saya dapat membantu orang susah

Beberapa hari lepas tular posting berkenaan seorang ustaz selebriti yang dikatakan tidak berpuas hati dengan Ustaz Ebit Lew kerana mendakwa sikapnya yang menunjuk-nunjuk ketika memberikan sumbangan kepada beberapa buah hospital dan pengamal perubatan. Bahkan ada Ustaz yang mengeluarkan kenyataan haram berkongsi gambar-gambar dan video orang miskin. Nampaknya dugaan yang ditempuhi oleh pendakwah seperti Ebit Lew seperti tidak kesudahan.

Terbaru dia dipanggil ke untuk ke Cawangan Khas Bukit Aman untuk mendapatkan dan memberi penjelasan terutama kes derma yang viral beberapa hari lalu. Ebit Lew juga menyatakan atas nasihat, sampai disini sahjalah dia dapat berkhidmat untuk masyarakat dan membantu mereka yang dalam kesusahan

Berikut status terbaru di muat naik oleh Ebit Lew

“Menangis dari tadi. Cuma nak menangis pada Allah. Entahlah. Tersandar rasa. Rasa penat sangat. Walau saya ada kebenaran untuk memberi bantuan. Dari tengah malam semalam saya dihubungi untuk ke Cawangan Khas Bukit Aman. Terus ke sana hari ini untuk mendapatkan dan memberi penjelasan terutama kes viral beberapa hari lalu kerana ada aduan. Atas nasihat setakat ini sahajalah saya berkhidmat membantu semua yang dalam kesusahan. Mereka semua baik-baik melayan saya dengan sangat baik. Terima kasih sangat.

Cuma sayalah terasa sedih sangat. Andai saya menyusahkan sesiapa saya minta maaf. Saya memang tak boleh tengok orang tidur atas najis atau tepi jalan. Lebih seratus orang dah saya bayar penginapan dan tempat tinggal. Cuma beberapa kes tu saya kongsikan dengan kawan di media fb saya. Saya pun tak niat nak viral apa ke.Ramai anak-anak susah terbiar tahfiz saya bayarkan yuran mereka. Perniagaan saya sebenarnya sangat baik. Syukur pada Allah. Rezeki melimpah ruah. Saya belanja duit saya sendiri dari dulu lagi untuk bantu orang dimana-mana. Masa pkp ini dah berjuta habis. Duit simpanan saya sendiri dah sejuta ringgit saya belanjakan. Sekarang ramai juga mula bersama saya dalam kerja membantu dan menyelamatkan mereka yang dalam kesusahan termasuk frontliner.

Saya minta maaf. Saya memang jadikan media ini medan berkongsi rasa kasih sayang dengan semua. Tadi menangis saya beri keterangan pada beberapa pegawai sebab penat kot. Serius penat sangat. Saya tak salahkan sesiapa. Saya bukan ahli politik. Saya bukan sesiapa. Cuma cina Islam yang sayangkan Islam dan Negara Malaysia.

Saya minta maaf pada semua yer. Atas nasihat setakat ini sahajalah saya berkhidmat pada semua secara langsung. Saya cuma akan transfer duit pada orang susah. Saya teruskan dari rumah sahaja. Jangan tag saya lagi kes orang susah. Nanti habis PKP baru saya cuba bantu.

Saya cuma nak peluk anak saya. Saya nak peluk bidadari saya. Selamat Ramadhan pada semua. Jika ini harga perlu dibayar setelah semua ini saya reda. Saya minta maaf pada semua ye. Saya salah. Kepada Allah saya berserah. Ya Allah aku adukan sedih aku, susah aku hanya kepada Engkau.”

Perkongsian Ebit ini mendapat 170 ribu reaksi dan 16 ribu komen, 21 ribu perkongsian selepas 1 jam di muat naik. Rata-rata netizna terus menyokong dan memberi kata-kata semangat lepada beliau

Dengan perkembangan pantas teknologi sosial media pada hari ini, kita semua dapat menyaksikan usaha murni Ustaz Ebit Lew dalam menyampaikan sumbangan kepada golongan kurang berkemampuan mendapat pelbagai respon daripada orang ramai. Rata-rata memuji pendekatan yang diambil namun ada juga yang menegur tindakan ustaz merakam gambar serta video.

Berikutan itu, beberapa individu tampil mempertahankan Ustaz Ebit Lew dan menyokong penuh tindakannya.

‘Apa susahnya anda dengan kebajikan Ustaz Ebit Lew?’

APA SUSAHNYA KITA DENGAN AKTIVITI KEBAJIKAN UST EBIT LEW.

Saya turut menyaksikan aktiviti kebajikan yang dilakukan oleh Ust Ebit Lew di serata pelusuk tanahair. Saya juga menyaksikan serangan kepada beliau bertubi-tubi dari berbagai arah. Beliau bukan sahaja diserang oleh orang awam yang jahil malah diserang juga oleh ahli-ahli ilmu.

Kepada pihak yang menyerang suka saya bertanya kepada anda, “apa susahnya anda dengan aktiviti kebajikan Ust Ebit Lew itu?” Adakah anda sakit dan merasa pedih dengan program beliau? Saya tidak nampak resionalnya serangan anda kepada beliau. Anda pertikaikan keikhlasan beliau kerana setiap program beliau dirakam dan divideokan? Saya ingin bertanya sejak bila anda dilantik oleh Allah menjadi juru semak hati-hati manusia yang beramal samaada ikhlas atau tidak?. Buka kah disana Ulamak berkata

Aku diperintah berhukum dengan apa yang zahir dan urusan Allah lah Yang Mengurus apa yang tersembunyi.

Jika aktiviti kebajikan Ust Ebit itu dari kewangan beliau sendiri, maka saya melihat tiada cacat dan celanya bila beliau rakam dan videokan. Kerana bukankah dengan rakaman itu akan mendorong orang lain untuk turut menderma dan berkebajikan. Ulamak menyatakan ada dua amalan yang boleh dipamirkan kepada khalayak, iaitu infaq dan jihad kerana akan mendorong orang lain mengikutinya. Sebuah hadis dari Abi Masu’d Uqbah bin Amrin Al-Ansory al Adawyyi dimana Nabi s.a.w bersabda;

Barangsiapa menunjukkan kepada kebaikan maka baginya pahala yang sama dengan orang yang melakukannya.

Yang kedua, jika kebajikan yang beliau lakukan itu datang dari sumbangan dan kewangan pihak lain, maka sangat wajar beliau videokan kerana akan lebih menyakinkan para penyumbang dan mengelak daripada fitnah.

Lalu waspadalah dalam memberikan komen dan kritikan. Jangan biarkan perasaan hasad menguasai diri kita.

UMS
Kuantan Pahang.
21. April.2020

Malaysia

Imigresen buru Md Rayhan Kabir. Ini lokasi tempat tinggal dia terakhir

Published

on

By

JABATAN Imigresen Malaysia (JIM) memohon bantuan orang ramai mengesan lelaki Bangladesh dikenali Md Rayhan Kabir.

Pemuda berusia 25 tahun itu dicari bagi membantu siasatan mengikut Akta Imigresen 1959/63.

Alamat Terakhir

Alamat terakhir dilapor di Sirhan Legacy Sdn Bhd B-7-9, Menara Uncang Emas, No 85, Jalan Loke Yew, 52000, Kuala Lumpur.

Untuk itu, orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan boleh menghubungi Penolong Pengarah Bahagian Operasi, Siasatan dan Pendakwaan Imigresen, Nurulmasha Nazlinan Hussin di talian 03-88801298 sambungan 1294 pada waktu pejabat.

Maklumat juga boleh disalur ke Bilik Gerakan 03-88801555 selepas waktu pejabat.

Pada 3 Julai lalu, Al Jazeera menyiarkan dokumentari berjudul Locked Up in Malaysia’s Lockdown dengan Md Rayhan Kabir dilihat mengkritik kerajaan Malaysia dan mendakwa wujud diskriminasi dalam mengendali kes Covid-19 membabitkan warga asing.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri mencabar agensi berita antarabangsa, Aljazeera untuk menyenaraikan negara yang memberi kebebasan mutlak kepada warga asing.

“Kita boleh tanya Aljazeera ini, berikan kita nama mana-mana negara dalam dunia ini membenarkan warga asing yang tidak mempunyai dokumen perjalanan atau dokumen tidak sah boleh bebas di negara mereka.

“Saya cabar Aljazeera tunjukkan negara mana yang memberikan kebebasan mutlak kepada warga asing yang tidak berdokumen. Jawapannya setahu saya, tidak ada,” katanya dalam sidang media perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) hari ini.

Beliau berkata demikian dalam mengulas isu sebuah dokumentari terbitan Aljazeera yang membuat tuduhan kerajaan Malaysia bertindak ‘kejam’ ke atas migran dan pendatang asing tanpa izin (PATI) sepanjang tempoh PKP sebelum ini.

Berikut reaksi dari netizan

“Mmg dasar hanjengg!! Dtg x jemput acah nk layanan cam raja. Mula2 pijak kaki kt sini buat muka kesian, dh sihat gemuk tlebih makan dpt enjoy serba serbi nikmat kt malaysia kau acah nk jadi tuan pulak..dasar x tahu diuntung.buat taik kt tempat kau cari makan!

“Senang je…xdpt dia..jumpa bangla mana pun , sauk sedas dua ja..bagi bangsa depa rasa akibat xbersyukur.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Malaysia

“Nak refund, tak bagi” – Hotel ‘Viral’ Di Cameron Highland Suruh Tetamu Tukar Cadar, Kemas Bilik Sendiri Lepas ‘Check In’

Published

on

By

Rancangan untuk bercuti di hujung minggu dan waktu yang diharapkan dapat dihabiskan dengan tawa riang dirosakkan oleh pihak penginapan. Melalui Twitter, Aira berkongsi pengalaman buruk dia dan abangnya menginap di sebuah hotel dekat Cameron Highland pada 3 Julai lepas.

Seumur hidup. Tak pernah lagi check in hotel kena tukar cadar sendiri. Tukar sarung bantal sendiri. Kemas bilik. Buang sampah orang duduk sebelum ni.”

Berkongsi dengan Lobak Merah, Aira berkata dia telah buat tempahan melalui Traveloka lebih awal dan telah tiba di hotel tersebut pada jam 10 malam.

 

Namun, staf hotel beritahu bilik itu belum sempat dikemas dan mereka minta Aira dan abangnya tunggu saja di dalam bilik. Tapi, sehingga jam 11.30 malam masih tiada staf yang datang untuk kemas bilik. Aira pun terus hubungi lobi tapi tak ada yang jawab panggilan.

Mula-mula depa suh saya tunggu kat bilik. Waktu saya check in jam 10 malam. Bila dah tunggu dalam 11.30 malam takde staff yang datang. Saya cuba call lobi banyak kali. Tak jawab. Jadi saya buat keputusan untuk ke lobi.”

Bila ditanya, staf masih suruh mereka tunggu di dalam bilik. Tapi, tiba-tiba ada seorang staf berkata,

Kalau abang nak cepat. Abang boleh pasang (cadar) sendiri.”

 

  

Difahamkan, bukan Aira dan abangnya saja yang kena nasib macam tu tapi ada lebih kurang 5 tetamu lain yang dah tunggu lagi lama dari mereka. Salah seorang tetamu memberitahu Aira, mereka dah tunggu sejak pukul 3 petang tapi tiada staf yang datang tukar cadar.

Tunggu sampai 11.30 malam. Bilik masih belum kemas. Pergi lobi buat aduan. Berderet customer lain kena masalah sama.”

Lebih teruk lagi, menurut Aira pihak pengurusan berkata mereka tidak boleh refund duit tetamu kerana tiada di dalam polisi. Bukan itu saja, tiada staf yang datang untuk sanitize bilik seperti yang dimaklumkan.

Kerana tiada pilihan lain, Aira dan abangnya terpaksa akur untuk tukar cadar sendiri, kemaskan bilik yang dipenuhi sampah daripada tetamu sebelum ini. namun mereka hanya tidur di hotel tersebut selama satu malam. Pihak hotel juga dikatakan tidak memohon maaf di atas apa yang berlaku kepada tetamu mereka.

 

  

 

Tak apa la kami kemas sendiri. Semalam RM480 . Ambil dua hari. Tak apa la. Esok check out. Balik je. Hotel paling horror penah check in.”

 

Tiada kata maaf dari pihak hotel, patutnya kami check in untuk 2 hari , tapi esoknya kami dah check out, sebab tak tahan bilik bau busuk.”

Korang pernah ada pengalaman dilayan staff hotel macam ni?

Sumber: lobakmerah

Continue Reading

Malaysia

Berita Gembira Terkini Kepada Rakyat Internet Percuma 1GB Kepada Pengguna Ini.

Published

on

By

TAWARAN Internet 1GB secara percuma kepada semua pengguna pengendali telekomunikasi akan dipanjangkan selama 24 jam, bermula hari ini.

Tawaran itu membabitkan pengendali telekomunikasi Celcom, Digi, Maxis, U Mobile dan Telekom Malaysia Berhad (TM) boleh dinikmati pengguna sehingga 31 Disember ini.

Ia mampu meningkatkan kesalinghubungan rakyat negara ini khususnya untuk keperluan kerjaya dan pembelajaran selain pengendali menawarkan akses percuma tanpa had kepada pelbagai aplikasi perkhidmatan berita bagi mendapatkan maklumat terkini mengenai Cov-19.

Senarai ini merangkumi aplikasi MySejahtera dan MyTrace serta sumber dan hotline kesihatan Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC), laman web Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Sebelum ini, akses percuma 1GB itu hanya dinikmati bermula 8 pagi hingga 6 petang setiap hari sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac lalu ekoran Cov-19.

Tawaran ini boleh digunakan untuk alat produktiviti serta keperluan penyemakan imbas kecuali media sosial, penstriman video serta muzik dan permainan.

Internet percuma ini sebahagian daripada Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Popular