Connect with us

Semasa

Terbaru Hanya Sepuluh Daerah Zon Merah Cov19 Di Seluruh Negara. Harap Rakyat Cakna Dengan Zon Merah Ni

Published

on

Hanya sepuluh daerah di seluruh negara yang diletakkan di bawah zon merah Cov-19, dengan masing-masing daerah mempunyai lebih 40 kes yang masih dalam rawatan.

Data kes aktif yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan hari ini menunjukkan daerah zon merah tertumpu di kawasan berpenduduk padat di Kuala Lumpur, Selangor, Johor dan Sarawak.

Kuala Lumpur mempunyai bilangan kawasan zon merah tertinggi, dengan empat daerah merah iaitu Batu (98 kes aktif), Ibu Kota (155 kes aktif), Kampung Bharu (67 kes aktif) dan Sri Petaling (45 kes aktif).

Semalam sahaja, Kuala Lumpur mencatatkan 20 kes baru atau 51 peratus daripada semua kes.

Kementerian Kesihatan berkata tujuh daripada kes tersebut dijejaki dari pasar borong Kuala Lumpur di daerah Batu sementara tujuh yang lain dikesan ke sebuah pusat membeli-belah Kuala Lumpur.

Pusat membeli-belah ini terletak di Cheras tetapi di bawah bidang kuasa Jabatan Kesihatan Salak Selatan. Oleh yang demikian, kes-kes yang dijejaki di sana direkod di daerah Salak Selatan.

Selangor, yang merekodkan 16 daripada 39 kes baru semalam, mempunyai tiga daerah zon merah – Petaling (49 kes aktif), Hulu Langat (57) dan Gombak (84).

Sebilangan besar kes baru di Selangor dijejaki ke Kampung Sungai Lui di Hulu Langat, yang sebelumnya ditempatkan di bawah perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) selepas berlaku lonjakan kes yang dikesan ke sekolah tahfiz di sana.

Sarawak hilang satu zon hijau

Di Sarawak, daerah zon merah ialah Kuching (102 kes aktif) dan Kota Samarahan (44 kes aktif).

Daerah Lundu yang terletak 81 km dari Kuching hanya merekodkan satu kes sahaja semalam.

Lundu sebelumnya terletak di bawah zon hijau. Ini kes pertama yang direkod di daerah ini sejak wabak koronavirus baru itu melanda Malaysia pada Januari.

Sementara itu, hanya Kluang di Johor yang diletakkan sebagai daerah zon merah dengan 54 kes masih dalam rawatan.

Dua kampung di Simpang Renggam, di bawah bidang kuasa Kabatan Kesihatan Kluang, sebelumnya diletakkan di bawah PKPD.

Zon kuning dan hijau

Negeri dan wilayah di zon kuning merangkumi Melaka, Putrajaya, Terengganu dan Sabah, di mana setiap daerah masing-masing mempunyai kurang 10 kes.

Menurut data Kementerian Kesihatan, Kunak di Sabah kembali ke zon kuning dengan satu kes aktif. Walau bagaimanapun, data jabatan kesihatan negeri menunjukkan Kunak tidak mempunyai kes aktif.

Pahang, yang juga berada di zon kuning, mempunyai dua daerah dengan lebih daripada 10 kes aktif iaitu Kuantan (17 kes aktif) dan Jerantut (13).

Selebihnya sembilan daerah di Pahang sama ada tidak mempunyai kes aktif atau kurang tujuh kes.

Sebilangan besar kes aktif di Negeri Sembilan adalah di Seremban (37 kes) sementara enam daerah selebihnya masing-masing merekodkan kurang daripada lapan kes.

Kedah hanya mempunyai satu kes aktif – kes import yang dirawat di Kota Setar – sementara Perak, Kelantan, Perlis, Labuan dan Pulau Pinang kini berada di bawah zon hijau dengan kes aktif sifar.

Sumber : Malaysiakini

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Semasa

Lepas Tular Jual Kasut Emas, Khalid Jamlus Buat Kontroversi Dengan Memberi Jawapan Kepada Wartawan Secara Kurang Sopan

Published

on

By

Nama Khalid Jamlus, bekas pemain bola sepak kebangsaan Malaysia menjadi buah mulut orang ramai selepas ceritanya melelong kasut emas melalui live Facebook tersebar. Terbaru, Khalid sekali lagi menjadi perhatian apabila caranya menjawab soalan wartawan ketika satu sidang media semalam menjadi kritikan netizen.

Sikap Khalid keterlaluan

Semalam, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Senator Wan Ahmad Fayhsal bin Wan Ahmad Kamal mengambil inisiatif bertemu Khalid Jamlus menerusi sidang media.

Walaubagaimanapun, bukan pertemuan itu yang menjadi tumpuan, tetapi sikap Khalid menjawab soalan wartawan dengan cara sarkastik itu menjadi kritikan warganet.

Attitude kelaut

Ramai menganggap sikapnya itu agak keterlaluan apabila soalan berkaitan jawatan yang ditawar kepadanya mengundang pelbagai reaksi bagi yang menonton sidang tersebut.

Perkara ini membuatkan netizen berasa menyampah dengan gaya pertuturannya yang acuh tak acuh itu. Ramai meninggalkan komen di laman Twitter milik E_Blackbeard yang memuat naik potongan sedutan sidang media tersebut.

Bukan kerja hina pun

Hilang respect aku

Kau punya bongkak

Tak perlu nak berlagak

Sumber : E_blackbeard via OH BULAN

 

Continue Reading

Semasa

Kenapa Duit RM1 Susah Nak Masuk Tempat Bayar Parking Atau Mesin Air Tin. Ini Jawapannya

Published

on

By

Pernah tak anda mengalami situasi di mana ketika anda cuba membayar tiket parking, wang kertas RM1.00 tidak diterima? Biarpun dicuba beberapa banyak kali, mesin tersebut tetap enggan menerima wang kertas itu?

Ada yang menyangka situasi itu berlaku berkemungkinan disebabkan oleh keadaan wang kertas yang remuk, kotor, terlipat dan sebagainya.

Namun menurut wanita itu, adakalanya mesin bayaran tiket parking atau mesin jual air dan yang sewaktu dengannya tidak dapat menerima wang kertas RM1.00 kerana wang kertas tersebut mempunyai tandatangan Muhammad bin Ibrahim.

“Fakta menarik, sesetengah ‘vending machine’ tidak menerima RM1.00 anda kerana ia mempunyai tandatangan Muhammad bin Ibrahim. Ia hanya boleh menerima wang kertas yang ditandatangani oleh Zeti Aziz.

“Begitu juga dengan mesin bayaran tiket parking dan yang sewaktu dengannya. Anda mungkin mahu menyemak tandatangan gabenor jika wang kertas yang anda masukkan itu ditolak oleh mesin,” kata Aini yang berkongsi mengenai perkara itu di Twitternya.

Sementara itu, kebanyakan netizen selama ini menyangka kegagalan memasukkan wang kertas itu disebabkan keadaan wang kertas itu yang remuk atau rosak.

ANTARA SEBAB UTAMA

Sumber: @Nurfitriainii via The Reporter

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Semasa

Gadis Ini Ceritakan 7 Bulan Tidak Berjumpa Dengan Suami Dan Sekarang Dia Sarat Mengandung 8 Bulan

Published

on

By

Pengacara Dayah Bakar mendedahkan sudah masuk tujuh bulan dia berjauhan dengan suami, Kapten Muhammad Hanif Hamidi yang ditugaskan ke Australia.

Kata Dayah, ia bukan satu tempoh yang mudah namun dia bersyukur kerana dikelilingi orang yang yang tidak putus memberi sokongan.

“Suami saya pergi Australia pada bulan Januari lalu jadi dah tujuh bulan kami berjauhan. Masa dia pergi usia kandungan saya tak sampai sebulan lagi. Sepatutnya saya dah pergi sana tapi disebabkan Covid-19 ini semuanya terpaksa ditangguh.

“Saya masih bekerja dalam fasa hamil ini memandangkan saya seorang yang sangat aktif. Bila saya sibuk bekerja, itu yang membuatkan saya gembira.

“Keluarga saya memang antara penyumbang sokongan paling tinggi dengan anak-anak saudara saya pun tinggal bersama.

“Apa yang penting selalu ingat Allah, itu adalah kunci segalanya. Kita tahu Allah bagi dugaan sebab kita mampu. Jadi sentiasa bersyukur kerana ada hikmah dengan apa yang berlaku. Banyakkan berzikir dan baca al-Quran.

Video di saat suami pergi

“Macam saya aktif dekat media sosial dapat juga sokongan daripada pengikut. Itu pun memainkan peranan. Mereka sama-sama mendoakan saya dan suami, itu buat saya tenang,” katanya ketika dihubungi Gempak.

Dalam pada itu, pemilik nama Nur Hidayah Abu Bakar berasa terharu dengan usaha suaminya membuat kejutan bersempena dengan ulang tahun perkahwinan mereka kali kedua.

“Sejujurnya saya tidak menangis tetapi terkejut. Masa tu saya keluar bila balik tetiba tengok dah ada kat bilik. Semestinya rasa terharu walaupun jauh suami saya masih buat kejutkan untuk saya. Ingatan itu dekat,” katanya lagi.

Dayah dan Hanif berkahwin pada 29 Jun 2018 selepas berkenalan sejak sekian lama dari bangku sekolah lagi.

Kini, Dayah sedang sarat hamil lapan bulan dan dijangka bersalin pada bulan Ogos ini.

Sumber : GEMPAK

Continue Reading

Popular